#2: Nová navigace na Designui

Období
31. 7. – 5. 8. 2022
Lukáš Augusta - UI/UX designér

Tady Lukáš—UI/UX designér. Tvořím Designui. Tohle je moje pracovní backstage. Sdílím své pracovní zákulisí. Transparentně ukazuji, na čem pracuji, co plánuji, co se učím a co se mi daří.

Uběhnul týden a já jsem se věnoval především úpravám webu Designui.cz. Vylepšoval jsem ho, co to šlo a přemýšlel nad budoucím vývojem. Vedle toho jsem zvládnul i klientskou práci a přečetl pár desítek stránek knih.

Rozmýšlení nad Landing page odshora až dolů™

Přemýšlel jsem a udělal rozhodnutí, že rozbory webů v rámci služby Landing page odshora až dolů™ nebudu posílat 4x měsíčně, ale jen 3x. Hlavním důvodem je to, že lidé jsou dost zaneprázdněni. 3 rozbory - každý poslaný po 10 dnech - jsou dostačující. Odběratelé tak stihnou obsah snadněji zkonzumovat a vstřebat. Čtvrtý rozbor už by byl tlačen na sílu a mohlo by dojít ke „znudění“. Jestli máte jiný názor, napište mi.

Projekt Designui

Vylepšování webu

Nová navigace

Pro Designui jsem navrhnul zbrusu novou navigaci. Za čas na webu přibylo mnoho stránek a informací, které byly skryté pod nepřehledným otevíracím menu. Nová navigace je přehlednější, intuitivnější a dospělejší. Struktura menu lépe mapuje obsah webu.

Vrátil jsem se nohama zpět na zem a na základě Jakob’s Law, Fitts’s Law a Miller’s Law jsem ji udělal přívětivější.

  • Jakob’s Law – navigaci jsem udělal podobnou těm, které lidé znají z ostatních webů. 4-5 rozjíždějících položek, kde si vyberou další volbu.
  • Fitts’s Law – položky menu jsou umístěny dostatečně blízko, aby uživatel nemusel daleko přejíždět myší a zároveň jsou položky dostatečně velké a „klikatelné“, aby je uživatel snadno zamířil myší.
  • Miller’s Law – položky, které obsahují větší počet položek, jsem seskupil do menších celků, které hlava a paměť lidí dokáže lépe zpracovat.

Projekt se rozrůstá a pro lepší orientaci je přehlednější navigace nutnost. Ač se to nezdá, tak pojmenovat a seskupit jednotlivé stránky byl vcelku oříšek a pár hodin jsem nad tím seděl.

Nová navigace na Designui.cz.

Nové stránky

Pro pomalu rostoucí web jsem vytvořil nové MVP stránky.

První z nich je O projektu, kde velmi stručně popisuji cestu projektu Designui. Je to prozatímní věc. Layout jsem zkopíroval narychlo z jiných stránek.

Druhá stránka je Spolupráce a sponzoring. Úplně stejně – je to velmi stručná stránka, která nese informaci o tom, že jsem otevřený navazovat spolupráce. Chystám si půdu do budoucna. Plány jsou velké. Ještě je ale brzy.

Nové lekce

  • Napadl mě námět na lekci na Designui. Jak mohou zlepšit web ručně kreslené prvky a proč fungují a tak kladně působí na lidi?
  • Dále jsem připravil téma na další lekci. O tom, proč byste  raději neměli na webu používat animace. Kdy ji napíšu? Výhledově. Hned jak se mi uvolní ruce.

Nabídky práce

  • Věnoval jsem se tvorbě a publikování příspěvků na sociální sítě pro společnost CZ.NIC, která hledá UX designéra.
  • Dostal jsem příjemnou zpětnou vazbu od Kontrolka, která také hledá designéra. Z webu Designui se tento týden na pracovní příležitost ozvali 3 uchazeči. Jsem rád, že to má smysl!

Klientská práce

  • Při návrhu webu Kybertest.cz jsem experimentoval s mnoha rozloženími stránky s výpisem pro desatero hrozeb na internetu. Zvážit se musel typ obsahu, požadavky, čitelnost a navrhnout to tak, aby to lidé četli až do konce. Vizuálně se musí návrh celý spojit. Výzva.
  • Dokončil jsem hrubý návrh webu Kybertest.cz. Mám radost, že jsme základ UI trefili na první dobrou! Zbývá doladit několik drobností a nechat vytvořit podpůrné grafické prvky. A hurá do Webflow.
  • Věnoval jsem den úpravám designu webu Magaziny.cz, který jsem dělal již před nějakou dobou. Web ještě není spuštěný, ale připravuje se.

Co se ještě podařilo a událo?

  • K týdennímu žurnálu jsem na přání přidal RSS zdroj. Osobně s RSS nepracuji. Ale zřejmě je na to pár lidí zvyklých. A ve Webflow je to otázka dvou kliků.
  • Měli jsme hovor s Antonínem Burešem o našich plánech do budoucna a o nástroji Excalidraw, ke kterému Tonda navrhoval web a administraci.
Excalidraw.com

Co plánuji?

  • Jako první mě čeká realizace nových stránek na Designui související se službou Landing page odshora až dolů™. Odběratelé získají rozbor hlavní nebo přistávací stránky zahraničního webu. Každou stránku webu pak přidám do galerie, která poslouží veřejnosti jako inspirace landing pages. A když pak pošlu uživatelům nový rozbor, automatizovaně se na sociálních sítích objeví informace o tom, že je na webu nový inspirativní web. Cílem každé stránky pak bude nabídnout novým uživatelům možnost přihlásit se k odběru rozborů. Bude to takový pěkný kruh s neustále čerstvým obsahem.
Připravovaná stránka s inspirativními weby, které budu rozebírat.
  • Pro SEO účely navrhnu a přidám na stránky Designui drobečkovou navigaci. Na některých stránkách ji mám, ale navrhnu ji jednotně a znovu.
  • Musím vymyslet, jakým nejjednodušším procesem se budu snažit získávat od odběratelů služby Landing page odshora až dolů™ zpětné vazby. Ty budou klíčové nejen pro zlepšování služby, ale i jako „social proof“ pro další odběratele. Lidé neradi píšou hodnocení. Pokusím se udělat sadu otázek, které odpoví a nebudou si muset lámat hlavu s formátováním. Hodnocení si pak sám poskládám a pošlu dotyčnému ke schválení. Celé to částečně zautomatizuji.

Co mě zaujalo?

  • Při procházce jsem si pustil náhodně rozhovor na Prostor X, kde Jan Hřebejk povídá o natáčení filmů. Mimo jiné zmiňuje, jak je zklamaný z filmu, do jehož natáčení mu nekompetentní lidé kecají. Výsledek práce se odvíjí od toho, s jakou energií do práce jdeme. A když vám do toho lidé zasahují, tak vám vlastně říkají, že vám nedůvěřují, pletou se zbytečně do práce a berou vám energii a veškerou chuť do práce. A to platí v každém oboru. I v designu. Nejlepší projekty vznikají vždy, když se klient maximálně oddá. V momentě, kdy je ho moc, potlačuje myšlení, motivaci i energii.
  • Hodně studuji copywriting. Není to jen o tom psát jednoduše, výstižně a nepoužívat zbytečná slova. Když chcete někoho textem ovlivnit (aby udělal akci), přichází na řadu emoce. Našel jsem tuto stránku, které může posloužit jako pěkný tahák pro psaní textů.
  • Dočetl jsem Laws of UX od Jon Yablonksi. Tuto knihu mám už nějakou dobu. Objednal jsem si ji „jen tak“ bez velkých očekávání. Je to takové opáčko pár principů. Stručná kniha, která ukáže základní psychologické efekty, které se dají využít pří návrhu UI. Moc mě neobohatila. Ale pro člověka mimo obor to může být zajímavé a krátké čtení.
  • Naopak mě oslovila nová kniha Decoded od Phil Barden. V oboru marketingu je známá. Odvětví marketingu a prodeje začínám teprve objevovat. V knize jsem v podstatě na začátku. Ale už teď vím, že je přínosná a srozumitelně čtenáře vede a vysvětluje, proč a jak se lidé rozhodují při nakupování. Pokud podnikáte a prodáváte produkt nebo službu, vyplatí se určitě přečíst.
Knihy Laws of UX a Decoded.