#10: Landing page odshora až dolů™ běží! Naučte se zlepšit váš web

Období
25. 9 – 2. 10. 2022
Lukáš Augusta - UI/UX designér

Tady Lukáš—UI/UX designér. Tvořím Designui. Tohle je moje pracovní backstage. Sdílím své pracovní zákulisí. Transparentně ukazuji, na čem pracuji, co plánuji, co se učím a co se mi daří.

Poslední týden byl pro mě zásadní. Událo se toho hodně. Jednu nečekanou negativní událost vystřídalo několik pozitivních. Co všechno se tedy událo?

Spustil jsem službu Landing page odshora až dolů™

Trvalo to měsíce a jsem pyšný na to, že jsem přesně na den dokázal dodržet nastavený deadline pro spuštění služby Landing page odshora až dolů™. Už nejspíš víte, o co jde, ale ve zkratce – věnuji se rozborům prodejních stránek zahraničních webů a ukazuji, co je na nich zpracováno dobře z pohledu designu, marketingucopywritingu.

Design služby dal zabrat…

Už několik týdnů omílám dokola, co všechno jsem pro spuštění musel udělat. Bylo toho opravdu hodně, ač se to nezdá. Přestože služba vypadá jednoduše, promyslet jsem musel sebemenší detail a naplánovat si, kam chci, aby se projekt v budoucnu ubíral.

Co jsem všechno musel promyslet?

  • Jaký typ obsahu chci sdílet.
  • Jak často chci obsah sdílet.
  • V jaké formě chci obsah sdílet?
  • Kolik by taková služba měla stát.
  • Jak navýšit hodnotu v podobě bonusů?
  • Jak v budoucnu zrecyklovat vytvořený obsah?
  • Jaký prodejní systém pro službu použít?
  • Co všechno zautomatizovat?
  • Jak rozbory napojit na další obsah, aby to celé pěkně fungovalo a lidé službu objevili z vícero zdrojů?
  • Jak službu dostat více mezi lidi?
  • Jak oslovit správnou skupinu lidí?
  • Jak nastavit partnerský affiliate program?
  • apod.

Každá z těchto otázek mi dala zabrat hodiny času. Jsem perfekcionista. Je výsledek perfektní? Nejspíš ne. Určitě se dá mnoho zlepšovat. Ale rozhodně se za výstup nestydím.

Výběr prodejního systému

Prodejní stránku služby jsem zpracoval jak jinak než na Webflow. Vyladit tak mohu sebemenší detail. Jakmile zkonvertuji uživatele na zákazníka, přichází na řadu další část skládačky. Jak celou správu odběratelů a doručování rozborů na e-mail odběratelů vyřešit?

Původně jsem si chtěl celý proces zautomatizovat sám přes Zapier. Uživatel měl zaplatit přes platební bránu Stripe, což mělo být navázáno na e-mailovou databázi, posílání e-mailů, apod.

Automatizace jsem si téměř 100% nastavil. Ale začaly se objevovat otazníky, jestli je takový systém neprůstřelný. Automatizace mi bobtnaly a začal jsem se v procesu ztrácet. Hrozilo, že na nějaký proces zapomenu…

Těsně přes spuštěním jsem se rozhodnul zcela jinak. Pro větší jistotu jsem se rozhodnul, že vyberu již hotový prodejní systém, který sice budu platit a odevzdávat část peněz, ale do začátku je to pro mě bezpečnější cesta.

No ani to nebylo jednoduché. V Česku je totiž díra na trhu, kterou zkusím časem zaplnit vlastním řešením. A tak jsem musel vybrat prodejní systém ze zahraničí. Experimentoval jsem s mnoha nástroji. Každý z nich obsahoval nějakou funkcionalitu, která by se mi líbila a pak hromadu dalších, které jsem nepotřeboval. Zohledňoval jsem cenu, funkčnost, přívětivost a složitost implementace.

Nakonec jsem po dlouhém vybírání zvolil Memberful, který se nejvíce blíží mým požadavkům, přestože není ideální.

Co Memberful umí a co potřebuji?

  • Vložit platební bránu na web.
  • Přidat platící odběratele do databáze.
  • Posílat e-maily odběratelům.
  • Vytvářet slevové kupony.
  • Nastavit partnerský affiliate program pro odběratele.
  • Mít přehled o odběratelích a spravovat účty.
  • Nastavit automatizované e-maily na cestě zákazníka.
  • Dovolit uživatelům snadno spravovat předplatné.

Co mi naopak na Memberful nevyhovuje?

  • Je v angličtině. Kromě obsahu e-mailů nejsem schopen přeložit mikrotexty. Což nepůsobí na české zákazníky profesionálně. Věřím však, že se s anglickým systémem poperou. Musel jsem na to přistoupit. Pro lepší podporu budu v Notion průběžně psát manuál k celé službě. To pro případ, kdyby si uživatelé nevěděli rady.
  • Odběratelům mohu poslat na e-mail pouze 1 příspěvek denně. To sice není až tak moc limitující, ale dojel jsem na to hned u prvního odeslání rozboru. Poslal jsem totiž špatný odkaz a chtěl jsem poslat opravný e-mail. Bohužel, to jsem mohl udělat až další den. Příště si dám více pozor…

Jak si služba vede během prvních 2 dnů?

První rozbor jsem uživatelům odeslal. Získal jsem kladná hodnocení, která najdete na prodejní stránce. V tuto chvíli se k odběru přihlásilo něco přes 30 lidí. Myslím si, že to je očekávající výsledek na začátek. Netroufnu si říct, jak je velký trh a kolik odběratelů mohu očekávat třeba za rok. Uvidíme.

Jak je to s čísly? Kolik to má vydělat?

V tuto chvíli je projekt jednoznačně ztrátový. Ale je to jen začátek. Pokryje však náklady na technické řešení služby. Za výdělek se to určitě považovat nedá. Začíná běh na dlouhou trať. Cílem je dostat se na částku, která pokryje většinu měsíčních nákladů. Mým osobním cílem je uvolnit si ruce, abych se mohl věnovat jen pár klientským pracím a tvořit přínosné materiály.

Cíle?

  1. Důraz na přidanou hodnotu. Neustále se vzdělávám. V rozborech chci neustále zlepšovat samotný obsah, ale i jeho formu a celý mindset okolo. Mým cílem je zalíbit se rozbory co nejvíce lidem a přinést jim co největší množství informací.
  2. Udržet si odběratele, aby si předplatili co nejvíce měsíců za sebou. Toho dosáhnu jedině promyšleným obsahem, správným formátem a dostatečnou motivací v odběru pokračovat. Obecně je totiž statisticky daná „úmrtnost“ předplatitelů. Jak si povedu uvidím časem.

Sleva pro první odběratele

První věrné sledovatele se snažím odměnit. A to tak, že:

  • Prvním 100 poskytuji lepší cenu.
  • Prvním 50 lidem přidávám ještě 10 % extra slevu.
  • Dále nabízím partnerský program, kde se lidé dostanou až na slevu 25 % nebo ji získají zcela zdarma, přivedou-li pravidelně několik lidí.

Teď se hlavně zaměřit na obsah…

Jsem rád, že veškeré promýšlení konceptu projektu a technické řešení mám za sebou. Teď už se budu jen naplno věnovat tvorbě obsahu. Ostatní věci mám prozatím vyřešené.

Vzdělávám se…

Abych dodával stále lepší služby, musím se posouvat neustále vpřed. Já čerpám především ze zahraničních knih. Udělal jsem však něco nečekaného. Zakoupil jsem si první kurz na sadu témat, které u tvorby Landing page odshora až dolů™ rozhodně využiji. Kurz byl sakra drahý, tak pevně doufám, že mě posune o kus dál.

Nečestný klient

Kromě velkého výdaje za kurz se objevil i nečekaný výdaj neproplacené faktury za čas strávený na projektu pro společnost zabývající se interiérem designu. Nejspíš víte, o jakou jde.

Není to jen tak nějaká špatně ukončená spolupráce. Komunikace a požadavky byly tak absurdní, že bych přál každému tuto zkušenost zažít. Absolutní neznalost webového prostředí nebo designu vyplynula v to, že jsem byl osočen z dělání chyb. Nestačil jsem se divit…

Mám 2 možnosti. Vymáhat fakturu a nebo nechat zapracovat karmu. Ta majitele společnosti jistě brzy dožene. Na velkou počest plánuji případovou studii, kde přesně popíši postup spolupráce. Proč jsem udělal chybu v tom, že jsem na spolupráci přistoupil a proč byla firma nekompetentní poptávat tvorbu webu.

„Nejste odborník na svém místě…“, „Doufám, že nás nedonutíte Vaši práci zmedializovat, neboť je mi Vás líto…“. To jsou věty, které zazněly na mou osobu před náhlým ukončení spolupráce a nedoplacením nákladů ze strany firmy.

Před spoluprací s touto společností jsem již varoval české tvůrce webů, aby byli obezřetní. Dostalo se přes k více než 530 lidem. Bylo to povinností snížit riziko, že s někým opět vyběhnou.

Společnost se již v minulosti pokusila vytvořit web s jinými českými dodavateli. Vystřídala jich několik. Výsledek? Nula. Náhoda? Nikoliv.

V návaznosti na varování se mi ozvali nejen lidé, kteří se společností „spolupracovali“, ale také se mi ozvali lidé, které společnost poptávala. Ti naštěstí spolupráci odmítli. Potvrdili mi, že celá zkušenost s požadavky firmy byla strašná. Nejabsurdnějším faktem pro mě je to, že jsem na spolupráci kývnul pouze ze solidarity. Pro dobrotu na žebrotu. Celý příběh brzy…

Co plánuji?

  • V dalším týdnu mě čeká vzdělávání. Budu se věnovat procházení zakoupeného kurzu.
  • Chystat budu 2. rozbor a bonusový materiál pro Landing page odshora až dolů™.
  • Dokončovat budu návrh rozhraní pro redakční systém.

Co mě zaujalo?